HAGA

de Sasha Denisova

Regia: Cristian Hadji-Culea

Sala Mare

Durată: 2 ore și 10 min.
Data premierei: 5.09.2024

Creatori

regie: Cristian Hadji - Culea scenografie: Dragoș Buhagiar și Andrada Chiriac adaptare și versuri: Florin Lăzărescu video-design: Andrei Cozlac muzică: Mihai Cornea

Distribuția

Actor

Diana Roman

Actor

Petronela Grigorescu

Actor

Ada Lupu

Actor

Doru Aftanasiu

Actor / Director artistic

Daniel Busuioc

Actor

Ionuţ Cornilă

Trailer

Play Video Play Video

Informații suplimentare

O grotescă și caustică satiră, care înfățișează un proces fictiv, la Tribunalul de la Haga, împotriva crimelor de război ale lui Putin și ale apropiaților săi, proces care se desfășoară în imaginația unei fetițe din Mariupol.

Cristian Hadji-Culea: „Importanța războiului declanșat de Federația Rusă împotriva Ucrainei este existențială pentru lumea ordinii mondiale și a libertății fiecăruia din noi. Bătălia se dă între o lume în care statele sunt suverane între granițele acceptate prin tratate și o lume în care câteva state mari au dreptul de le conduce pe celelalte; suzeranii statali gestionează statele vasale după bunul plac.Pentru noi, după doar treizeci și puțin de ani, ar însemna să recădem în lumea sferelor de influență din care în decembrie 1989 ne-am salvat, iar pentru Republica Moldova, revenirea în Imperiul Rus.Spectacolul nostru s-a dovedit pe de o parte foarte greu de construit, pentru că vorbește despre un război care se petrece acum, în care întâmplările sunt continuu schimbătoare, pe de altă parte simplu, deoarece conflictul e unic, clar și permanent. Visul unei fete de a vedea sfârșitul criminalilor care au pornit, ațâțat și continuat războiul, la Tribunalul Internațional de la Haga, este și speranța noastră într-o societate în care viața și drepturile fiecărei ființe umane să fie respectată!Mulțumiri femeilor și bărbaților ucraineni care, apărându-și statul, apară și libertatea noastră!”***Dramaturgul și regizorul Sasha Denisova a absolvit Facultatea de Filologie din cadrul Universității Naționale Taras Shevchenko din Kiev, în anul 1996. Și-a completat educația cu studii în domeniul teatrului, în Anglia, în cadrul unor intershipuri la Royal Court Theatre (Future Play, Documentary Theatre, 2008 – 2009) și la Festivalul de teatru din Edinburgh (2012). În perioada cât a fost rezidentă în Rusia (Sasha Denisova a părăsit Rusia imediat după începutul invaziei pe scară largă), a lucrat la Teatrul Mayakovsky din Moscova ca director artistic și la Centrul Mayerhold ca dramaturg șef. În calitate de profesor, a predat cursuri și a coordonat workshopuri la Teatrul Wilma din Philadelphia, Colegiul Boston, Universitatea Brandeis, Universitatea Maryland, Universitatea Georgetown și Centrul Mayerhold și la Școala de cinematografie nouă din Moscova. A semnat regia pentru douăzeci și cinci de spectacole de teatru. În piesele sale, Sasha Denisova tratează teme sociale și politice îmbinând materialul documentar cu miraculosul și fantasticul. A scris peste douăzeci de piese de teatru, o parte din ele fiind traduse în engleză, spaniolă, germană, franceză, română, bulgară și poloneză. Este câștigătoare a premiului Golden Mask: Outstanding New Play (2012) pentru piesa Light my fire și nominalizată la același premiu (2023) pentru Alice and the State. Piesa Haga i-a sporit recunoașterea internațională, aducându-i în anul 2013 o nominalizare la categoria Regizorul anului (Plebiscyt – Czlowiek i Wydarzenie Sezonu, Polonia) și Premiul Elliot Norton pentru cea mai bună producție și cel mai bun regizor. În 2024, textul My Mama and the Full – Scale Invasion este nominalizat la Premiul Helen Hayes pentru cea mai bună piesă.

„Când Rusia a bombardat Kievul, m-am gândit la ce ne-ar putea da speranță mie și celor care au fugit din calea războiului. Un proces împotriva lui Putin și a guvernului său era cel mai așteptat lucru.” (Sasha Denisova)

Recenzii

„Haga (sau un posibil proces al lui Putin) – o piesă de Sasha Denisova, un spectacol cutremurător semnat de Cristian Hadji-Culea la Teatrul Național din Iași. Autoarea scrie în rusește, s-a născut în Ucraina, a trăit multă vreme la Moscova iar de trei ani se află în exil. Un spectacol care ar trebui văzut de cât mai multă lume în contextul alegerilor din România. Citez o replică din piesă: «avem spioni în toate partidele din Europa»…”
„Sasha Denisova a scris o piesă de mare curaj, cu valoare de avertisment, cu un curaj similar pusă în scenă la Naționalul ieșean de regizorul Cristian Hadji-Culea, în scenografia semnată de Dragoș Buhagiar și de Andrada Chiriac (resturi de material militar, candelabre imense, case distruse sugerate), potențată de video-designul creat de Andrei Cozlac. Regizorul, actorii, toți foarte bine conduși, muzica creată de Mihai Cornea pe versurile lui Florin Lăzărescu conferind o notă brechtiană spectacolului au accentuat valoarea de avertisment a piesei. Ni se reamintește fără menajamente că suntem noi, românii, foarte aproape de zonele de conflict,că ne aflăm în vecinătatea Rusiei, că situația de pe front și din zonele de decizie politică și militară e fluidă. Lucruri resimțite accentuat, dur, în timpul urmăririi spectacolului care s-a desfășurat cu numai câteva zile înainte de turul al doilea al alegerilor prezidențiale din România. În care am simțit cu toții amenințarea înghețată a Rusiei. Cu toții? Nu chiar. Doar cei care au vrut să o simtă și care nu s-au lăsat mințiți de un megatrișor politic finanțat de Moscova. ” (contributors.ro)
„Piesa Haga a Sashei Denisova, autoare de teatru din Ucraina, este scrisă la cald, imediat după ce Rusia i-a invadat țara. Se înscrie în ceea ce se numește dramaturgie a urgenței, conținând documentare la fața locului, informații concrete, emoții, revoltă, atitudine. (…) Ideea regizorului Cristian Hadji-Culea de a-i pune pe actori să poarte măști supradimensionate cu chipul adevăraților criminali de război (Kadîrov, Prigojin, Șoigu etc) e spectaculoasă, cu putere de impact. Viziunea sa exploatează expresivitatea jocului de proporții (Putin este înfățișat ca o fantoșă uriașă), exprimând clar ierarhia puterii, apoi contrastele dintre normal și anormal, dintre grația și frumusețea artei și ororile comise de oameni, în vremuri de război, așa cum vedem în proiecția unei imaginilor din „Lacul lebedelor”, în timp ce în fața scenei se scălâmbăie grotesc, în tutu-uri zdrențuite, murdare, figurile sinistre de criminali de război.” (revista de cultură „Ateneu”)

Mai multe spectacole

Premieră:

Sala Studio "Teofil Vâlcu"

Agnes, aleasa lui Dumnezeu - Teatrul Nottara

de John Pielmeier

Durata: 1h 50 min. (fără pauză)

Regie: Sânziana Stoican

Premieră: 27.06.2021

Sala Mare

Acum râde printre lacrimi veselul Alecsandri

după Vasile Alecsandri

Regie: Irina Popescu - Boieru

Trei premii UNITER pentru spectacolul Teatru Național Iași, "Antologia dispariției", în regia lui Radu Afrim.