Lysistrata, dragostea mea

de Matei Vișniec

Regia: Zalán Zakariás

Sala Mare

Durată: 1h și 30 min.
Data premierei: 28.04.2023

Creatori

Regie: Zalán Zakariás Scenografie: Andra Bădulescu Vișniec Muzică: Hunor-Lehel Boca Coregrafie: Alice Veliche Pregătire muzicală: Diana Roman Video: Andrei Cozlac Filmări: Andrei Botnaru

Distribuția

Actor

Horia Veriveș

Actor

Diana Roman

Actor

Andreea Boboc

Actor

Mălina Lazăr

Actor

Ada Lupu

Actor

Ionuţ Cornilă

Atenționare! Spectacol nerecomandat persoanelor sub 16 ani.

Trailer

Play Video Play Video

Informații suplimentare

Matei Vișniec: „Am scris această piesă în perioada decembrie 2021 – februarie 2022 cînd în presa europeană se vorbea mai mult ca niciodată în ultimii 75 de ani de un posibil război, dat fiind că Rusia avea numeroase trupe masate la frontiera cu Ucraina. Piesa mea era terminată în momentul atacului declanşat de Putin împotriva Ucrainei pe 24 februarie 2022. Scriind-o, într-un registru comic şi ca o fabulă filosofică, mă gîndeam însă la lunga perioadă de pace de după al doilea război mondial şi la toxicitatea societăţii de consum. O altă întrebare dominantă din mintea mea se formula cam aşa: oare nu cumva europenii, pe fond de pace, de societate de consum, de expansiune a industriei de divertisment şi de fascinaţie pentru lumile virtuale au uitat că libertatea trebuie apărată cu armele? Cred că teatrul este un fel de agora antică unde, chiar şi atunci cînd rîdem copios sau ne distrăm la un spectacol comic putem reflecta împreună la teme grave. De exemplu la tema păcii şi a războiului, la tema delirului mediatic, la tema orbirii atunci cînd o comunitate se instalează în hipnoza societăţii de consum şi a industriei de divertisment şi uită că în jurul ei pot apărea ideologii toxice şi pericole existenţiale… Europa noastră comunitară, născută dintr-o dorinţă de instalare a păcii eterne, descoperă în prezent că în faţa unei agresivităţi primitive venită dinspre Est nu dispune de suficiente mijloace militare şi de apărare, şi că trebuie să se bazeze pe ajutorul american pentru a se apăra… Ah, Lysistrata, revino, poate ne dai o soluţie! Lysistrata lui Aristofan se juca în aer liber în teatre greceşti capabile să găzduiască între 10 000 şi 15 000 de spectatori. Acele reprezentaţii-dezbateri abordau, prin text, joc actoricesc şi expresie emoţională, problemele cetăţii. Ele mai erau şi extraordinare incitări pentru stimularea spiritului critic. Mult mi-aş dori ca şi piesa mea să trezească acelaşi elan în sufletele şi în minţile spectatorilor…”

Despre comedia „Lysitrata, dragostea mea”, regizorul Zalán Zakariás afirmă că aduce în prim-plan „eterna relație dintre bărbați și femei, aflată mereu la granița dintre a declara război și a face pace. Conceput pe mai multe straturi, textul, o reflecție ce are ca punct de pornire piesa cu același titlu, scrisă de Aristofan cu mai bine de două mii de ani în urmă, conține dileme ale vieții noastre contemporane. Lysistrata iubește viața și pacea, bărbații iubesc războiul, armele și puterea. Această contradicție determină femeile să declare greva sexului, constrângându-și astfel soții să renunțe la orice formă de război. Începe o nouă eră, o eră a păcii mondiale și a păcii între cele două sexe. Este cu adevărat posibil așa ceva? Ce s-ar întâmpla dacă masculinitatea ar căpăta valențe complet diferite de cele pe care le cunoaștem? Dar dacă feminitatea ar suporta și ea transformări? Am mai dori să trăim într-o astfel de lume? Dacă ar începe un război, bărbații noștri ne-ar mai putea apăra? Acestea sunt câteva întrebări la care caută răspunsuri spectacolul nostru ce se vrea a fi o oglindă a lumii în care trăim, o lume plină de controverse.” Zalán Zakariás s-a născut pe 4 aprilie 1982, la Baraolt, județul Covasna. A început studiile în domeniul teatrului în anul 2001, la Academia de Teatru „Shakespeare” din Budapesta, pe care a încetat să o mai frecventeze pentru a urma cursurile Facultății de Teatru, secția regie, la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale” din București. A debutat ca regizor în 2004, regizând „Copiii soarelui” de Maxim Gorki pentru studenții Universității Babeș-Bolyai, Facultatea de Teatru de la Cluj. În perioada 2009 - 2017, a fost director artistic al Teatrului „Tamási Áron” Sfântu Gheorghe, iar ulterior a preluat funcția de regizor, după care, timp de doi ani, a fost director artistic al Teatrului „Tomcsa Sándor” din Odorheiu Secuiesc. În prezent lucrează ca director artistic al Teatrului Național Győr, Ungaria. A colaborat ca regizor cu numeroase teatre pintre care: Teatrul Național Budapesta, Opera Maghiară din Cluj, Teatrul Csokonai Debrețin, Ungaria.

Recenzii

Excepțional spectacolul în regia lui Zalán Zakariás, cu o scenografie ce poartă semnătura Andrei Bădulescu Vișniec, spectacol realizat după (și stând foarte aproape) de textul omonim al lui Matei Vișniec. Excepțional, pentru că e o profundă meditație asupra naturii umane, asupra spectacolului lumii reflectat în relațiile de forță care se joacă în afara și înăuntrul gineceului, pe câmpul de luptă al manifestării puterii, violenței și în bătăliile, la fel de acerbe, de pe teritoriul intimității. Pentru că e despre masculinitate și feminitate, despre ceea ce este diferit în natura noastră și despre stereotipiile construite în jurul bărbatului și al femeii, despre rolurile sociale. Pentru că deconstruiește lucid și cinic aceste stereotipii și nu lasă loc iluziilor de niciun fel, pentru că vorbește despre mutațiile socio-culturale și politice și despre consecințele lor. Pentru că oferă o imagine a lumii dintotdeauna și, în egală măsură, a lumii în care trăim, interoghează necruțător și zguduie conștiința. Pentru că pune în fața spectatorului o oglindă a timpului și a societății pe care am construit-o, a ceea ce înseamnă bine și rău, a ceea ce se face în numele binelui și al răului, a formelor insidioase prin care răul se manifestă, a pericolului ce pândește permanent, în afara și înăuntrul nostru, a somnului conștiinței și a pasivității, a manipulării, a relativizării, a alienării. Pentru că este despre ceea ce suntem și ceea ce facem. (Alecart)Lysistrata, dragostea mea e textul în care recunoaștem liniile de forță ale dramaturgiei lui Matei Vișniec din ultima perioadă, o reflectare a „obsesiilor” autorului legate de natura umană și de societatea în care trăim, o declarație de dragoste față de teatru, față de posibilitățile lui infinite și imediate de a produce o scurtcircuitare a inerțiilor de gândire și o mutație la nivel de sensibilitate, o meditație asupra istoriei, a brutalității, a manipulării. Comedia lui Aristofan e doar pretextul eșafodajului pe care Vișniec îl construiește, într-un text care păstrează întreaga forță a comediei – la fel de necruțătoare în a reda realitățile sufletului omenesc ca tragedia, apelând doar la alte mijloace, dar mai ales dimensiunea polemică, problematizantă, interogativă a spiritului teatrului antic. Textul lui Matei Vișniec devine astfel „o controversă în două acte”, punând față în față un atunci și un acum, destrămând orice iluzie legată de răul care a fost evacuat, de progresul societății, de natura umană. (Alecart)
Aflat la cea de-a șaptea construcție scenică a unui text semnat de Matei Vișniec, regizorul Zalán Zakariás creează o montare modernă, în care spectaculosul irumpe, iar ideile textului transpar atât din ludicul interpretării actoricești, cât și din excelentele momente de muzică și dans. Dialogul comic are vitalitate, bazându-se pe dispută, pe răsturnarea argumentelor, prin contraargumente de aceeași natură, având o licențiozitate estompată.    Cu o viziune regizorală inspirată, Zalán Zakariás reușește un spectacol dinamic, exploziv, rafinat, cu un comic savuros. În perfectă concordanță cu viziunea regizorală, scenografa Andra Bădulescu Vișniec concepe spațiul scenic ideal, sugestive coloane antice, stilizate, ce compun cu lejeritate zonele de acțiune, de conflict. Costumele și elementele de costum ilustrează estetica montării. Evidențiind particularitățile personajelor, ele ajută complexului de mișcări, din scenele de dans, potențând totodată comicul, așa cum apar pijamalele transparente ale bărbaților efeminați, sau costumele purtate în momentul concursului de poeme, din cadrul serbărilor lysistratice. Elementele scenografice schimbă uneori registrul, capacitând tragicul, cum apare paradigma războiului, reflectată în mulțimea căștilor soldățești ce cotropesc atmosfera. Spațiul scenic este mobilat, animat, și prin poetica proiecțiilor video, realizate cu expresivitate de Andrei Cozlac, care semnează video-designul, imagini ce comentează și completează atributele ideilor, de la motivele Greciei antice, până la cele care deturnează comicul, prin evocarea plumburiului război. (LiterNet.ro)
Regizorul Zalán Zakariás și scenografa Andra Bădulescu Vișniec aduc pe scenă o viziune plină de creativitate și imaginație. Ei explorează relația complexă dintre regizor și scenograf și subliniază importanța colaborării și comunicării strânse în procesul de creație teatrală. Distribuția, alcătuită din actori talentați, reușește să aducă în viață personajele cu umor și autenticitate. Diana Roman, în rolul principal al Lysistrata, se evidențiază prin prestația sa energică, asumată și captivantă. Spectacolul „Lysistrata, dragostea mea” este o comedie inteligentă și provocatoare care abordează teme de actualitate și te face să râzi, dar și să reflectezi. Cu o echipă creativă de excepție și o interpretare plină de pasiune din partea actorilor, acest spectacol este cu siguranță un eveniment teatral de neratat!

Mai multe spectacole

Premieră:

Sala Mare

Magyarosaurus Dacus - Teatrul „Szigligeti Színház” Oradea

de Gianina Cărbunariu

Durata: 1 oră 40 min. (fără pauză)

Regie: Gianina Cărbunariu

Premieră: 9.11.2023

Sala Teatru Cub

Antologia dispariției

după proză feminină contemporană de Ștefania Mihalache, Anca Vieru, Lorina Bălteanu, Ruxandra Burcescu, Lavinica Mitu, Simona Popescu

Durata: 3 ore 30 min. (cu pauză)

Regie: Radu Afrim

Trei premii UNITER pentru spectacolul Teatru Național Iași, "Antologia dispariției", în regia lui Radu Afrim.