Oameni singuratici

după Gerhart Hauptmann

Regia: Florin Caracala

Sala Teatru Cub

Data premierei: 15.05.2022

Creatori

regie, scenografie, adaptare text, univers sonor: Florin Caracala asistent de regie: Marian Chiculiță video design: Andrei Cozlac mișcare scenică: Alice Veliche pregătire muzicală: Cezar Ichim traducere: Paul B. Marian Foto: Claudia Nicolau Ungureanu, Bogdan Artene

Distribuția

Actor Colaborator

Marian Stavarachi

Actor

Mălina Lazăr

Actor

Tatiana Ionesi

Actor / Director Adjunct Artistic

Daniel Busuioc

Actor

Răzvan Conțu

Actor

Andreea Boboc

Atenționare! Spectacol nerecomandat persoanelor sub 16 ani.

Informații suplimentare

„Ar părea paradoxal să vorbim astăzi despre singurătate, ca maladie globală, în era tehnologiei, a comunicării instante și a conectivității. Cu toate acestea, singurătatea este o problemă majoră a secolului nostru care afectează milioane de oameni în întreaga lume. În Secolul singurătății, nivelurile de singurătate au atins cote alarmante la toate grupele de vârstă, indicatorii de singurătate fiind diverși: nivelul scăzut de empatie și compasiune, stil relaţional deficitar în familie sau cuplu, conexiuni superficiale în detrimentul celor profunde, aversiunea generațională față de intimitate, lipsa conexiunilor umane reale pe social media, individualismul și egoismul etc. De o izbitoare actualitate tematică socio-psihologică, spectacolul Oameni singuratici, în regia lui Florin Caracala, după piesa cu același titlu de Gerhart Hauptmann, vă propune o reflecție pe marginea unei drame familiale, a rutinei domestice, amăgitoare și sterilă, a diferențelor intelectuale, a neînțelegerii și înstrăinării reciproce. Spectacolul face parte dintr-un diptic teatral, constituit din două spectacole diferite, ambele în regia lui Florin Caracala, care pot fi vizionate separat. Lupta pentru un ideal și consecvența față de propria ființă, privite din perspective diferite, cea a personajului masculin central din Oameni singuratici și cea a personajului feminin din Libertate la Bremen (spectacol realizat în 2021), este liantul care leagă cele două spectacole.”

Carmen Grădeanu – Președinte FaPt – Fabrica de Artă și Producție Teatrală

Spectacolul „Oameni singuratici” este realizat de Teatrul Național Iași, în coproducție cu FaPt - Fabrica de Artă și Producție Teatrală și Centrul Cultural German Iași / Deutsches Kulturzentrum Iași, în cadrul proiectului „UnderAct - Program de rezidențe și mobilitate artistică”, finanțat de Primăria Municipiului Iași, prin Programul Anual de Finanțare Nerambursabilă destinat proiectelor culturale propuse de organizațiile nonguvernamentale din Municipiul Iași.

Recenzii

Mărturisesc că n-am mai văzut, demult (cred că de la Ținutul din miezul verii, Teatrul Mic), un asemenea spectacol solid, emoționant și revelator. Un teatru (să-i spun) maximalist, conturând destine și suflete, idei și trăiri diverse, de o imensă profunzime și complexitate omenească. El există și trebuie valorificat cu perseverență și curaj. Altfel, generațiile în curs de (de)formare își vor limita, prin adaptare, însăși capacitatea de înțelegere, la minimalismele care, să mă ierte Dumnezeu, indică mai puțin o estetică și mai mult o incapacitate autorială de cuprindere și redare artistică a problemelor etern umane.
Oameni singuratici, de Gerhart Hauptmann, este cea de-a doua parte a dipticului (Libertate la Bremen de Fassbinder este prima parte) pus în scenă la Cub-ul Teatrului Național din Iași de Florin Caracala.    Cele două spectacole au în comun latura filozofică a schimbărilor profunde produse la nivel individual și social de progresul științei, secularizare, feminism, mișcările împotriva discriminării pe criterii de orientare sexuală în ultimele două secole. Caracala le-a esențializat conținutul în termenul emancipare. Libertate la Bremen – emanciparea femeii, Oameni singuratici – emanciparea bărbatului.
Regizorul Florin Caracala construiește un edificiu de relații care se (auto)sabotează și ricoșează în terți. E un tăvălug care nu iartă pe nimeni și Caracala ține să arate acest impact devastator psihologic și emoțional în detaliu așa că se folosește de filmarea în timp real și proiectarea imaginilor pe fundalul scenei. O perspectivă panoramică asupra familiei – decorul este o casă desfășurată, cu trei spații, dintre care două laterale, pe fiecare parte, închise cu sticlă – arată coregrafiile diplomatice pe care toți le fac pentru a păstra aparența de familie funcțională. Filmările cu prim-planuri punctează degradarea continuă a familiei și disoluția relațiilor dintre niște oameni care, se vede destul de repede, nu mai au prea multe lucruri în comun.

Mai multe spectacole

Premieră:

Sala Teatru Cub

Eu sunt propria mea soție - Teatrul Mic

de Doug Wright

Durata: 1h 50 min. (fără pauză)

Regie: Teodora Petre

Premieră: 4.02.2023

Sala Uzina cu Teatru

Conul Leonida față cu reacțiunea

de Ion Luca Caragiale

Durata: 1h

Regie: Ion Sapdaru

Trei premii UNITER pentru spectacolul Teatru Național Iași, "Antologia dispariției", în regia lui Radu Afrim.