Zi de bucurie

de Arne Lygre

Regia: Radu Afrim

Sala Teatru Cub

Durată: 3 ore cu pauză
Data premierei: 4.12.2024

Creatori

Regie, univers sonor, light design: Radu Afrim Scenografie: Anna Kupás Coregrafie: Alice Veliche Asistent regie: Luiza Martoncă Foto credit: Gavriil Petrea, George Popovici

Distribuția

Actor

Puşa Darie

Actor

Mălina Lazăr

Actor

Răzvan Conțu

Actor

Tatiana Ionesi

Actor

Cosmin Maxim

Actor

Ionuţ Cornilă

Atenționare! Spectacol nerecomandat persoanelor sub 18 ani.

Informații suplimentare

„Spectacolul este despre tandrețe, despre regretul că, într-o zi, ea va rămâne a nimănui, gonind speriată și orfană pe străzi, fără un act de identitate, fără mod de întrebuințare. Inutilă.”

Radu Afrim

„Când încep să scriu o piesă, las imaginația să curgă, fără a avea o idee clară despre ce se va întâmpla cu personajele mele. Nu scriu despre evenimentele din propria mea viață. Creez ficțiuni și lucrez cu grijă asupra limbajului, într-un mod intuitiv, așteptând să apară ceva important. Ceea ce este fascinant când scrii pentru teatru este modul în care materialul se transformă. La început, este un text literar. Apoi, un regizor preia textul, creând o nouă operă artistică. Piesele pe care le-am scris sunt mai vii decât proza. Peste romanele și colecția mea de povestiri începe să se aștearnă praful. În teatru există mult mai mult joc. Un sentiment devine un gând, care devine un cuvânt rostit. Cuvintele au putere.” (interviu realizat de Finn Skaderud pe tema Suntem fericiți astăzi?, Oslo, 2022)

Arne Lygre

Recenzii

„Zi de bucurie e un spectacol gândit și realizat cu o extraordinară acuratețe, e tensiune pură, iradiind un echilibru și o frumusețe de ordin matematic. Conține dozajul perfect între răceala, tăietura sigură, insuportabil de dureroasă, însă necesară (ca într-o operație făcută fără anestezie), capacitatea de a reda cu o detașată obiectivitate cele mai adevărate și cumplite lucruri despre natura umană (toate trăsături definitorii ale literaturii norvegiene!) și zbaterea, disperata încercare de a ieși din tine, din ceea ce înseamnă viața și felul de a fi al fiecăruia și de a recupera ceva ce palpită încă, ceva ce face suportabil totul. Zi de bucurie e un giuvaier în montura căruia gheața și lava se află nu într-un fragil echilibru, ci în deplin acord, lăsând să oglindească permanenta încleștare între sufletul frânt și armura pe care o purtăm, între ceea ce suntem și ceea ce trebuie să rămânem, între rănile, spaimele, minciunile, singurătățile noastre și pieile sub care le pitim pentru a ne putea tolera, pentru a putea continua, pentru a rămâne în picioare.” (Nicoleta Munteanu, Alecart)
„Afrim orchestrează cu atâta poftă, actorii se aruncă în joc cu atâta forță, că orice ton de final e posibil (chiar și după ce spectacolul se va fi terminat). S-ar putea lua la mișto bucuria și familia ei de cuvinte, de care textul e îmbibat. S-ar putea privilegia absurdul, imposibilitatea de a găsi fericirea, incapacitatea de a comunica, neștiința de a depăși bariera dintre mine și oricare dintre ceilalți. S-ar putea accentua latura socială, cea de gen, cea privind libertatea orientării sexuale. Relația mamă – fiu, ca fir central, unificator, al întregii derulări de energii, talente, gânduri, emoții. Cu toatele sunt de găsit, de discutat, de meditat.” (Mihai Brezeanu, Știm totul și încă nu e prea târziu – Zi de bucurie, LiterNet)
„Spectacolul lui Radu Afrim desenează arhitectura actelor ratate din viețile unor oameni aflați la marginea prăpastiei dintre bucurie și deznădejde și construiește punți. Gag-ul cinematografic devine în construcția scenică afrimiana un soi de sughiț existențial care le încurcă gesturile și discursurile controlate. Suprapunerea planurilor poveștilor, ruperea graniței dintre aici și acolo, prin prezența în scenă a unui personaj care este mereu absent în viețile celorlalte personaje și implicit și a sa sunt doar două dintre alegerile regizorale care fac din Zi de bucurie un spectacol tulburător, o succesiune de imagini ale concretulu, ale traitului și ale conștiinței (ceea ce observăm ca am trăit). Actorii par să fi înțeles atât ce bine asta, încât credibitatea nu le poate fi pusă la îndoială. Fabuloasa Pusa Darie stârnește din nou în spectatori un carusel de emoții, Andrei Sava face un travesti spectaculos, care te lasă în admirație, Cosmin Maxim dă personajului său incredibile valente de umor, de umanitate, de duioșie, iar Răzvan Conțu se folosește de resorturile corpului în mișcare supus legilor dansului pentru a povesti un destin.” (Ramona Iacobuțe)

Mai multe spectacole

Premieră: 8.05.2021

Sala Mare

Plugarul și Moartea

de Johannes von Tepl

Durata: 1h.10 min

Regie: Silviu Purcărete

Premieră: 20.04.2024

Sala Teatru Cub

De dinaintea amintirii

după David Vann

Durata: 1 h 40 min.

Regie: Florin Caracala

Trei premii UNITER pentru spectacolul Teatru Național Iași, "Antologia dispariției", în regia lui Radu Afrim.